Vi följer upp det prov vi har gjort. Genomgång och samtal om hur uppgifterna kan lösas.
Kvar att gå igenom: 16 - 19
16. Rita cirklar för varje person. Markera i cirkeln vad personen spelar.
17. Gör en överslagsberäkning för vad;
a ) 6 kg potatis kostar
b ) 9 kg potatis kostar
Beräkna vad 1 kg potatis kostar.
På hur många olika sätt kan du räkna ut vad 8 kg potatis kostar ?
18. Hur många utfall med två stycken 8 -sidiga tärningar ?
Kan vi förenkla uppgiften och få en ledtråd ?
19. Rita en rektangel som får symbolisera hela klassen.
1 ) Dela rektangeln i två delar som visar ungefär 60 % och 40 %
2 ) Skriv in 228 på delen med 40 %
3 ) Gör en överslagsberäkning på hur många elever det finns i hela rektangeln.
Kvar att gå igenom: 16 - 19
16. Rita cirklar för varje person. Markera i cirkeln vad personen spelar.
17. Gör en överslagsberäkning för vad;
a ) 6 kg potatis kostar
b ) 9 kg potatis kostar
Beräkna vad 1 kg potatis kostar.
På hur många olika sätt kan du räkna ut vad 8 kg potatis kostar ?
18. Hur många utfall med två stycken 8 -sidiga tärningar ?
Kan vi förenkla uppgiften och få en ledtråd ?
19. Rita en rektangel som får symbolisera hela klassen.
1 ) Dela rektangeln i två delar som visar ungefär 60 % och 40 %
2 ) Skriv in 228 på delen med 40 %
3 ) Gör en överslagsberäkning på hur många elever det finns i hela rektangeln.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar