Uppstart
Det börjar att bli dags att avsluta kapitel 3. Vi ska därför börja sammanfatta kapitel 3 och arbeta med blandade uppgifter.
Målet med lektionen är att du kommer fram till vilka uppgifter i kapitel 3 som du kanske behöver öva mer på.
Om du märker att blandade uppgifter var svåra så ska du gå till " Träna mera" - uppgifter som du hittar på s.143 - 145
Arbetspass
Gemensam genomgång
Två metoder när du räknar andel, del och helhet.
Metod 1
Andel ( Bråkform eller decimalform )
Del ( " lilla talet ")
Helhet ( "stora talet" )
De kan ritas in i en tredelad triangel.
Delen placeras överst i triangeln.
Metod 2
Rita en rektangel. Hela rektangeln är helheten ( " stora talet " )
Hur är helheten delad ? Här får du andeln.
Vilket värde har varje mindre del ? Delens värde ( " lilla talet " )
Räknexempel: 200 bilar passerade en hastighetskontroll. Av dessa körde en fjärdedel för fort. Pröva att använda de olika metoderna.
a ) Hur stor andel körde med rätt hastighet ? Svara i bråkform och procentform.
b ) Hur många bilister hade rätt hastighet ?
Eget arbete
Blandade uppgifter s. 139 - 141.
Rätta " Blandade uppgifter " facit hittar du på sidan 322 . Hur gick det ? Behöver du öva mer ? I så fall går du till " Träna mera "- uppgifter.
Träna mera s.143 - 145
Fördjupning s. 146 - 147 ( För dig som är klar med " Träna mera " eller inte behövt arbeta med de uppgifterna )
Klar med allt ? Gå tillbaka i kapitel 1 och 2 och välj uppgifter som du behöver repetera.
Avslut
Sammanfattning
Det börjar att bli dags att avsluta kapitel 3. Vi ska därför börja sammanfatta kapitel 3 och arbeta med blandade uppgifter.
Målet med lektionen är att du kommer fram till vilka uppgifter i kapitel 3 som du kanske behöver öva mer på.
Om du märker att blandade uppgifter var svåra så ska du gå till " Träna mera" - uppgifter som du hittar på s.143 - 145
Arbetspass
Gemensam genomgång
Två metoder när du räknar andel, del och helhet.
Metod 1
Andel ( Bråkform eller decimalform )
Del ( " lilla talet ")
Helhet ( "stora talet" )
De kan ritas in i en tredelad triangel.
Delen placeras överst i triangeln.
Metod 2
Rita en rektangel. Hela rektangeln är helheten ( " stora talet " )
Hur är helheten delad ? Här får du andeln.
Vilket värde har varje mindre del ? Delens värde ( " lilla talet " )
Räknexempel: 200 bilar passerade en hastighetskontroll. Av dessa körde en fjärdedel för fort. Pröva att använda de olika metoderna.
a ) Hur stor andel körde med rätt hastighet ? Svara i bråkform och procentform.
b ) Hur många bilister hade rätt hastighet ?
Eget arbete
Blandade uppgifter s. 139 - 141.
Rätta " Blandade uppgifter " facit hittar du på sidan 322 . Hur gick det ? Behöver du öva mer ? I så fall går du till " Träna mera "- uppgifter.
Träna mera s.143 - 145
Fördjupning s. 146 - 147 ( För dig som är klar med " Träna mera " eller inte behövt arbeta med de uppgifterna )
Klar med allt ? Gå tillbaka i kapitel 1 och 2 och välj uppgifter som du behöver repetera.
Avslut
Sammanfattning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar