Uppstart
Målet är att vi ska lära oss att teckna och tolka matematiska uttryck.
Vi arbetar gemensamt med tre olika exempel och sedan får du öva i Gammaboken.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Vi räknar tillsammans:
Peter har 100 kr. Teckna ett uttryck för hur mycket pengar som han har kvar efter att ha köpt
a ) X st tidningar ( en tidning kostar 15 kr )
b ) Y st tidningar och Z st pennor ( en penna kostar 5 kr )
Vilket av uttrycken: 4X 4 - X X + 4 X / 4 X - 4
visar ett tal som är:
a ) 4 mindre än X
b ) en fjärdedel av X
c ) 4 gånger så stort som X
d ) 4 större än X
Ett tal är 5 gånger så stort som ett annat tal.
a ) om det mindre talet är Z, hur tecknas då det större talet ?
b ) om det större talet är Y, hur tecknas då det mindre talet ?
Eget arbete i boken
Gammaboken s. 161 - 165
Avslut
Sammanfattning
Målet är att vi ska lära oss att teckna och tolka matematiska uttryck.
Vi arbetar gemensamt med tre olika exempel och sedan får du öva i Gammaboken.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Vi räknar tillsammans:
Peter har 100 kr. Teckna ett uttryck för hur mycket pengar som han har kvar efter att ha köpt
a ) X st tidningar ( en tidning kostar 15 kr )
b ) Y st tidningar och Z st pennor ( en penna kostar 5 kr )
Vilket av uttrycken: 4X 4 - X X + 4 X / 4 X - 4
visar ett tal som är:
a ) 4 mindre än X
b ) en fjärdedel av X
c ) 4 gånger så stort som X
d ) 4 större än X
Ett tal är 5 gånger så stort som ett annat tal.
a ) om det mindre talet är Z, hur tecknas då det större talet ?
b ) om det större talet är Y, hur tecknas då det mindre talet ?
Eget arbete i boken
Gammaboken s. 161 - 165
Avslut
Sammanfattning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar