fredag 29 mars 2019

Gamla NP i matematik år 6

Uppstart

Vi följer upp arbetet från igår då ni hade vikarie.

Arbetspass

Gemensamt arbete

Vi klickar in på länken och arbetar tillsammans med uppgifterna i ett tidigare använt NP 

https://www.su.se/polopoly_fs/1.405639.1539166382!/menu/standard/file/Delprov%20C%202015.pdf

Avslut

Sammanfattning av lektionen

onsdag 27 mars 2019

Ekvationer

Uppstart

Vi fortsätter att arbeta med ekvationer. I arbetspasset klickar du in på gula länken och följer instruktionerna. Om du är klar med uppgifterna där så finns det extrauppgifter där du bl.a får öva på att använda ekvationer i problemlösning.

Arbetspass

Eget arbete

Uppgift 1

Klicka in på gula länken och arbeta igenom de övningar som finns där.

https://mattestaffan53.blogspot.com/2018/03/ekvationer.html

Uppgift 2

Extrauppgifter:

Utmaningen X-boken s.45 -47

Avslut

Sammanfattning av lektionen


fredag 22 mars 2019

Ekvationer

Uppstart

Idag fortsätter vi att lära oss mer om ekvationer. Vi ska använda ett spel som finns länkat under arbetspass. Vi kommer också att fortsätta följa upp provet för de som behöver komplettera.

Arbetspass

Eget / parvis arbete

Lär dig mer om ekvationer i ett spel, klicka här !

Känner du att du har koll på ekvationer ? Testa dina kunskaper i ett arbetsblad. Facit längst ned.

http://www.matematikxyz.com/larare/ewExternalFiles/Y%20AB%2065%20Ekvationer%20%E2%80%93%20Balansmetoden.pdf


Avslut

Sammanfattning av lektionen.



torsdag 21 mars 2019

Uppföljning av provet. Extra övningar.

Uppstart

Övningar att arbeta med. Under arbetspass hittar du övningar som många av oss tycker är svåra.

Ni ska arbeta parvis och lösa några av uppgifterna enskilt / parvis.

Arbetspass

Uppföljning av matteprov 6E v.10

2. Beräkna:
a ) 14,7 + 8,42           b ) 11,8 + 3, 30      c ) 16, 9 + 2,20

4. I en låda ligger 2 röda, 5 gröna och 3 gula kulor
Du plockar en kula i lådan, hur stor är sannolikheten att :
A ) du plockar upp en röd ?
B ) du plockar upp en grön ?
C ) du plockar upp en gul ?

7. Vilket tal är störst ? Ringa in det största talet på varje rad.
A.   1 / 2       0,2        2 / 1
B.    3 / 4      0,34      4 / 3      
C.    4 / 5      0,45        0,6

8. Beräkna:
a ) 100 x 0,2              b )  10 x 0,05          c ) 1000 x 0,35

d ) 100 x 0,25              e )  10 x 0,45          f ) 1000 x 0,5

9. Beräkna:
                                                          

                                          

10. Beräkna:
a ) 16 + 4 × 3        b ) 10 + 2 × 3            c ) 6 + 4 × 3             d ) 1 + 4 × 3
e ) 15 + 5 × 3        f ) 10 + 2 × 2              g ) 4 + 1 × 3            h ) 1 + 4 × 5

fredag 15 mars 2019

Mönster

Uppstart


Mål: Att kunna beskriva och uttrycka ett matematiskt mönster

Arbetspass

Eget / parvis arbete

Klicka här och öva på att hitta olika mönster. Facit till uppgifterna finns längst ned.

Gemensamt arbete

Uppgift 663 på sidan 176

Eget arbete

Ta fram räknebok, penna och slå upp sidan 172 i Gammaboken.

Läs igenom exemplen på s.172 och 173.

Arbeta med räkneuppgifter s.174 - 177 ( välj lagom svår nivå 1-3 )

Avslut

Sammanfattning

Förstå och använda tal

https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=mjq4nziyoqhpls