onsdag 19 december 2018
fredag 14 december 2018
Sannolikhet
Uppstart
Vi öppnar dagens lucka !
http://ncm.gu.se/adventskalender
Målet med lektionen att vi kan använda räknemetoder och begrepp inom sannolikhet.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Sannolikheten för en händelse = antalet gynnsamma utfall / antalet möjliga utfall
Sannolikhet är chansen eller risken att något ska hända.
Sannolikhet uttrycks i bråkform och ofta behöver du kunna skriva bråket i enklaste form ( förkorta bråk )
Lika vanligt är att du ska uttrycka sannolikheten i procentform. ( Vi gör en övning på tavlan där jag skriver flera olika tal i bråkform och ni skriver om dem i procentform )
Gynnsammt utfall = Det som vi vill ska hända. T.ex slå två sexor med vanlig tärning.
Möjliga utfall = Det som kan hända.
Parvis diskussion
Vad visar bilden ?

Gemensamt arbete
Vi räknar exempel på s.112
Vi öppnar dagens lucka !
http://ncm.gu.se/adventskalender
Målet med lektionen att vi kan använda räknemetoder och begrepp inom sannolikhet.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Sannolikheten för en händelse = antalet gynnsamma utfall / antalet möjliga utfall
Sannolikhet är chansen eller risken att något ska hända.
Sannolikhet uttrycks i bråkform och ofta behöver du kunna skriva bråket i enklaste form ( förkorta bråk )
Lika vanligt är att du ska uttrycka sannolikheten i procentform. ( Vi gör en övning på tavlan där jag skriver flera olika tal i bråkform och ni skriver om dem i procentform )
Gynnsammt utfall = Det som vi vill ska hända. T.ex slå två sexor med vanlig tärning.
Möjliga utfall = Det som kan hända.
Parvis diskussion
Vad visar bilden ?
Gemensamt arbete
Vi räknar exempel på s.112
torsdag 13 december 2018
fredag 7 december 2018
Sannolikhet
Vi öppnar dagens lucka !
http://ncm.gu.se/adventskalender
Målet med lektionen att vi kan använda räknemetoder och begrepp inom sannolikhet.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Sannolikheten för en händelse = antalet gynnsamma utfall / antalet möjliga utfall
Sannolikhet är chansen eller risken att något ska hända.
Sannolikhet uttrycks i bråkform men skrivs ofta om i procentform
Gynnsammt utfall = Det som vi vill ska hända. T.ex slå två sexor med vanlig tärning.
Möjliga utfall = Det som kan hända.
Parvis diskussion
Vad visar bilden ?

Gemensamt arbete
Vi arbetar med Aktiviteten på s.110. Vilken produkt är vanligast.
Aktivitetsblad 2
http://ncm.gu.se/adventskalender
Målet med lektionen att vi kan använda räknemetoder och begrepp inom sannolikhet.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Sannolikheten för en händelse = antalet gynnsamma utfall / antalet möjliga utfall
Sannolikhet är chansen eller risken att något ska hända.
Sannolikhet uttrycks i bråkform men skrivs ofta om i procentform
Gynnsammt utfall = Det som vi vill ska hända. T.ex slå två sexor med vanlig tärning.
Möjliga utfall = Det som kan hända.
Parvis diskussion
Vad visar bilden ?
Gemensamt arbete
Vi arbetar med Aktiviteten på s.110. Vilken produkt är vanligast.
Aktivitetsblad 2
onsdag 5 december 2018
Procent
Uppstart
Vi lär oss mer om begreppet procent och hur vi kan uttrycka olika andelar i bråkform i procent.
Är det en klocka ?

Arbetspass
Gemensam genomgång
Istället för procent kan vi säga hundradel.
1 av 100 = 1 %
1 av 100 kan skrivas i bråkform 1 / 100 och i decimalform 0,01
50 av 100 = 50 %
50 av 100 kan skrivas i bråkform 50 / 100 och i decimalform 0,50
25 av 100 = 25 %
25 av 100 kan skrivas i bråkform 25 / 100 och i decimalform 0,25
Här är några vanliga procentformer som är bra att kunna utantill
1 / 2 = 50 % 1 / 4 = 25 % 1 / 5 = 20 % 1 / 10 = 10 %
Eget arbete
Uttryck andelarna i procentform och decimalform
a ) 2 / 4 b ) 2 / 5 c ) 2 / 10
d ) 7 / 10 e ) 4 / 5 f ) 3 / 4
Arbete i boken s.105 - 109.
Avslut
Sammanfattning
Vi lär oss mer om begreppet procent och hur vi kan uttrycka olika andelar i bråkform i procent.
Är det en klocka ?
Arbetspass
Gemensam genomgång
Istället för procent kan vi säga hundradel.
1 av 100 = 1 %
1 av 100 kan skrivas i bråkform 1 / 100 och i decimalform 0,01
50 av 100 = 50 %
50 av 100 kan skrivas i bråkform 50 / 100 och i decimalform 0,50
25 av 100 = 25 %
25 av 100 kan skrivas i bråkform 25 / 100 och i decimalform 0,25
Här är några vanliga procentformer som är bra att kunna utantill
1 / 2 = 50 % 1 / 4 = 25 % 1 / 5 = 20 % 1 / 10 = 10 %
Eget arbete
Uttryck andelarna i procentform och decimalform
a ) 2 / 4 b ) 2 / 5 c ) 2 / 10
d ) 7 / 10 e ) 4 / 5 f ) 3 / 4
Arbete i boken s.105 - 109.
Avslut
Sammanfattning
onsdag 28 november 2018
Förberedelse inför provet imorgon
Uppstart
Vi förbereder oss inför provet imorgon. Först några gemensamma uppgifter och sedan arbetar du vidare på egen hand.
Arbetspass
Gemensamt arbete
Hur många rutor ska målas svarta för att 0,4 av hela figuren ska vara svart ? ( 10, 20 och 30 rutor )
Hur stor andel av figuren är markerad ? ( 8 rutor )
När minutvisaren vridit sig 1 varv hur många sekunder har det då gått ?
Eget arbete
Klicka på gula länken och följ instruktionerna för " arbetspasset "
Avslut
Sammanfattning av lektionen
tisdag 20 november 2018
Problemlösning,Kahoot och blandade uppgifter
Uppstart
Kalle klipper en gräsmatta på 2 timmar och Britta klipper samma gräsmatta på 4 timmar.
Hur lång tid tar det att klippa gräsmattan om de hjälps åt ?
Arbetspass
Förberedelse inför provet
Gemensamt arbete
https://play.kahoot.it/#/lobby?quizId=ae09aac1-a8a9-4d7d-ab8a-e9a7cf272308
Eget arbete
Klicka på gula länken och skriv in ditt namn
https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=copy-of-blandade-uppgifter-kapitel-2-gammabokendc
Avslut
Uppföljning av quizresultat
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Förstå och använda tal
https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=mjq4nziyoqhpls
-
Uppstart När du handlar lösgodis så är priset på godispåsen beroende av hur mycket godis du lagt i påsen. Vi säger att priset är propor...
-
Uppstart När du använder skala så utgår du ofta från ett föremål i naturlig storlek. Om du vill avbilda ett frimärke eller ett ...
-
Uppstart Vi arbetar med problemlösning och försöker utveckla förmågan att se vilka strategier och metoder som fungerar bra. Välj vilket...