torsdag 22 mars 2018

Ekvationer

Uppstart

Mål:

Efter lektion ska du ha förståelse för vad vi menar med begreppet ekvation.

Med hjälp av pekfingermetoden ska du kunna lösa enklare ekvationer, som liknar  5X + 3 = 23


Arbetspass

Gemensam genomgång

Vi går igenom pekfingermetoden för att lösa ekvationer

a ) 5X + 3 = 23       b ) x / 2 - 1 = 4      c ) x / 4 - 2 = 8     d ) 5 = 11 - 2X


Eget arbete

Du kan välja att:

  1. Gå direkt till bokens uppgifter eller 
  2. Först öva i ett Quiz. Klicka på gula länken längre ned.
  3. Basövningar i ett digitalt arbetsblad.

1. Gammaboken s.182 - 184. Välj vilken nivå du vill börja ditt arbete.


2. Quiz i övningsläge, klicka på gula länken

 https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=ekvationer


3.
https://www.bollnas.se/grundskola/images/Granberg/matte/Algebraak7Ekvationer1.pdf

Facit till uppgifterna om ekvationer, klicka här !


Avslut

Vad kan jag om ekvationslösning ? Testa dina kunskaper i ett Quiz

https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=ekvationer-testlge



onsdag 21 mars 2018

Mönster

Uppstart

Startuppgift på tavlan. Samtala parvis och försök att beskriv mönsterutvecklingen i uppgift 654.
Arbeta tillsammans med frågorna a-d.

a ) Hur många prickar i figur 4 ?
b ) Hur många prickar i figur 5 ?
c ) Hur många prickar i figur 10 ?
d ) I vilken figur har vi 61 prickar ?


Arbetspass

https://webbapp.liber.se/matematikboken-gamma/#/4-algebra-och-monster/4-4-m-nster-/tr-na-mera--i-










Arbeta vidare med bokens uppgifter s.174 - 177.

Avslut

Sammanfattning


 

tisdag 20 mars 2018

Mönster

Uppstart

Mål: Att kunna beskriva och uttrycka ett matematiskt mönster

Arbetspass

Gemensamt arbete

Uppgift 663 på sidan 176

Eget arbete

Ta fram räknebok, penna och slå upp sidan 172 i Gammaboken.

Läs igenom exemplen på s.172 och 173.

Arbeta med räkneuppgifter s.174 - 177 ( välj lagom svår nivå 1-3 )

Avslut

Sammanfattning

 

måndag 19 mars 2018

Mönster

Uppstart

Efter lektionen ska du ha kunskaper om hur du kan beskriva en mönsterutveckling.


Arbetspass

Eget / parvis arbete

Arbeta med bilduppgiften


Gemensamt arbete

Vilken mönsterutveckling ser vi ?

Antal svarta plattor = figurens nummer

Vilket samband finns mellan svarta och vita plattor ?

Kan vi skriva ett uttryck som visar hur antalet vita plattor kopplas till figurens nummer ?

Avslut

Återlämning av prov

fredag 16 mars 2018

Taluppfattning och huvudräkning

Uppstart

Vi repeterar taluppfattning och huvudräkning och därefter arbetar du med uppgifter i boken.


Arbetspass

Eget arbete
  1. Slå upp sidan 166 i Gammaboken.
  2. Ta fram räknebok och penna.
  3. Arbeta med uppgifterna på s.166. De ska lösas utan hjälp av miniräknare.
Avslut

Rätta dina svar. Se svaren på whiteboarden. Var förberedd att lämna in ditt räknehäfte.

Tid över ? Arbeta vidare i boken på sidan 169 -171

torsdag 15 mars 2018

Förenkla och beräkna värdet av ett uttryck

Uppstart

Vi lär oss att förenkla uttryck och beräkna värdet av olika uttryck.

Arbeta först med Quiz i övningsläge och när du känner dig säker så gör du Quiz i testläge.

Arbetspass

1. Quiz i övningsläge. Öva tills du känner dig säker. Du kan vara anonym.

https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=copy-of-algebraiska-uttryck-kap-43-gammabokendt



2. Quiz i testläge.

Skriv in ditt namn och arbeta sedan med samma uppgifter som förut.

https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=algebraiska-uttryck-kap-43-gammaboken

3. Eget arbete i boken s.169 - 171

Avslut

Sammanfattning av dagens lektion. Uppföljning av quizresultat.

tisdag 13 mars 2018

Uttryck med variabel

Uppstart

Målet är att vi ska lära oss att teckna och tolka matematiska uttryck.

Vi arbetar gemensamt med tre olika exempel och sedan får du öva i Gammaboken.

Arbetspass

Gemensam genomgång

Vi räknar tillsammans:

Peter har 100 kr. Teckna ett uttryck för hur mycket pengar som han har kvar efter att ha köpt

a ) X st tidningar  ( en tidning kostar 15 kr )

b ) Y st tidningar och Z st pennor  ( en penna kostar 5 kr )




Vilket av uttrycken:      4X       4 - X         X + 4               X / 4      X - 4

visar ett tal som är:

a ) 4 mindre än X
b ) en fjärdedel av X
c ) 4 gånger så stort som X
d ) 4 större än X


Ett tal är 5 gånger så stort som ett annat tal.
 a ) om det mindre talet är Z, hur tecknas då det större talet ?
 b ) om det större talet är Y, hur tecknas då det mindre talet ?

Eget arbete i boken

Gammaboken s. 161 - 165

Avslut

Sammanfattning

Förstå och använda tal

https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=mjq4nziyoqhpls